Wat is een autoresponder en hoe zet je deze op?

Ben je bezig met het opzetten van een online bedrijf, of ben je op zoek naar een manier om een groter publiek te bereiken die je product volgen en kopen?

Dan is het tijd om te beginnen met mail marketing om trouwe klanten te krijgen. Wanneer de zaken goed gaan, zal je inbox beginnen te overstromen met aanvragen en verzoekjes.

Als je van plan bent te reageren op iedere afzonderlijke mail, ben je meer tijd daar aan kwijt dan aan het daadwerkelijk laten groeien van je bedrijf.

En je publiek heeft mogelijk niet zoveel tijd om op antwoord te wachten, met als gevolg dat je een potentieel trouwe klant verliest. Dit is waar een autoresponder een grote rol speelt binnen het uitbreiden van je bedrijf. Wat is een autoresponder en hoe zet je deze op?

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is een software of email instelling die automatisch emails verstuurt naar een bepaald adres, op een bepaalde tijd, met een bepaalde inhoud. De meeste softwares geven je de mogelijkheid tot het finetunen van de keywords voor geautomatiseerde response triggers.

Hierdoor loop je minder risico potentiële klanten te verliezen, door middel van je stipte en tactische antwoorden. Een van de meest populaire autoresponder services is MailChimp. Het geweldige van hun service is dat je je altijd gratis kan aanmelden. Ben je klaar om een account op te zetten? Dit is hoe je start!

1: Maak een account aan

Om de service te gebruiken moet je een account aanmaken door je email adres te registreren. Klik op de “Sign Up Free” knop en vervolg met het invullen van de vereiste informatie. Ga naar je email en zoek de verificatie mail om je account te activeren.

Na het activeren, zal je worden doorgelicht naar een pagina waar je pakketten kan selecteren. Kies het pakket “Free” en vervolg de aanmeldingsprocedure. Wanneer je klaar bent met invullen van de basis informatie, zal je naar je dashboard gebracht worden.

mailchimp instellen

2: Bereid je contactenlijst voor

Het zou super zijn als je al bestaande contacten hebt die je wilt bereiken. Begin hier. Kopieer je bestaande contacten in een Excel file (.xlsc of .xls) of een andere geaccepteerd database bestand format zoals .csv en .txt. Importeer je bestand met contacten, dan kunnen we door naar het leuke gedeelte!

3: Beslis over het doel van je email

Voordat je je eerste geautomatiseerde mail uitwerkt, denk eens na over het doel ervan. Een welkoms email kan een goede start en nuttige start zijn om nieuwe volgers te groeten. Maar als je al een hele stapel mails hebt liggen, wachtend om beantwoord te worden, dan is het het beste om te starten met tagged emails.

Tags zijn een hele handige manier om emails te categoriseren binnen verschillende onderwerpen die je automatisch beantwoordt. Deze tags kunnen handmatig worden ingevoegd, of automatisch getagd vanaf waar ze vandaan komen.

Als voorbeeld: Als een potentiële klant klikt op de “Meer informatie” knop op je landings pagina, triggert het een email naar je account die automatisch getagd is als “informatie aanvraag”. Wanneer je hebt besloten over met welk doel je wil schrijven naar je lijst, kun je doorgaan met het maken van de email, aansluitend op het onderwerp of de tags.

Tags zijn een hele handige manier om emails te categoriseren binnen verschillende onderwerpen die je automatisch beantwoordt. Deze tags kunnen handmatig worden ingevoegd, of automatisch getagd vanaf waar ze vandaan komen.

Als voorbeeld: Als een potentiële klant klikt op de “Meer informatie” knop op je landings pagina, triggert het een email naar je account die automatisch getagd is als “informatie aanvraag”. Als je hebt besloten over met welk doel je wil schrijven naar je lijst, kun je doorgaan met het maken van de email, aansluitend op het onderwerp of de tags.

mailchimp kiezen welke email

4: Maak een concept-email

Er zijn online veel tips te vinden over het schrijven van een aantrekkelijke email. Deze tips zullen je helpen om lezers te gaan omzetten in betalende klanten. We zijn het er allemaal mee eens dat computer-achtige en te formele emails in de spambox thuis horen. Dat is waarom het belangrijk is je emails te personaliseren en hun namen te gebruiken.

Het toevoegen van sentimentaliteit werkt ook goed. Stuur ze een verjaardag groet om te laten zien dat je om je publiek geeft. Als laatste, heb het doel in gedachten wanneer je je mails maakt. Wie is mijn publiek? Zijn FAQ mails voldoende? Zal ik ook nog een campagne creëren? 

5: Kies een geschikte template

Laten we teruggaan naar de software waar je je zojuist voor hebt aangemeld. Veel autoresponder services voorzien een workflow om je automatische antwoorden te finetunen, terwijl sommige andere juist eenvoud bieden door middel van voor ontworpen templates waar je mee kan spelen. Kies een template die jouw doel het beste ondersteunt en ga naar de volgende stap. 

6: Maak de geautomatiseerde email

Lees je bedachte email nog eens na en kijk of je tevreden bent. Daarna kan je alles copy-pasten in de daarvoor ontworpen velden in de software en werk je je email helemaal uit. Een goeie email heeft een onderwerp die de ontvanger triggert om op de mail te klikken. De titel van de mail is idealiter beknopt en tactvol.

Gebruik visuals die fraai zijn voor het oog om je lezers op de pagina te houden. Deze voegen ook personaliteit toe aan je email. Wanneer je tevreden bent met alles, kan je de mail opslaan en publiceren. Vergeet niet de “Tracking” optie te controleren als deze beschikbaar is. 

maak een automatische email

7: Monitor de resultaten en maak aanpassingen

Het meest cruciale gedeelte van het maken van geautomatiseerde emails is, in feite, het monitoren en analyseren van de resultaten van de campagne. Neem een kijkje bij de statistieken om de open rate, click-through rate, en conversion rate te zien. Op deze manier kan je zien welke e-mails het beste werken, en welke juist verbeteringen nodig hebben. 

De open rate meet hoeveel emails geopend zijn door ontvangers, waar de click-through rate juist meet hoeveel ontvangers op de linkjes in je mail hebben geklikt. Door middel van de conversion rate kan je zien hoeveel ontvangers klant van je geworden zijn. Als je wat extra stappen wilt zetten, kan je ook nog opvolg emails maken om de conversie ratio verder te verbeteren.

Conclusie

Een autoresponder is een onmisbare tool in je marketing arsenaal. Een van de sleutels tot het worden van een succesvol bedrijf zijn sterke en creatieve email campagnes. Campagnes die niet alleen intrigerend zijn, maar ook de tijd van je klant waard zijn.

wat is een autoresponder

Om dit te bereiken, moet je je publiek leren kennen en ontdekken welke vragen vaak door ze gevraagd worden. Het bespaart je veel tijd als deze antwoorden beantwoord zullen worden, zonder dat je zelf je toetsenbord hoeft aan te raken. Wanneer je al deze data hebt, kan je vervolgen met het maken van je email campagnes die geschikt zijn voor je vooraf bepaalde doelen. Maar daar stopt het niet. Je zal de resultaten moeten monitoren en opvolgen om ervoor te zorgen dat je op de juiste weg blijft. 

Een ander voordeel van autoresponders is dat je altijd een extra tandje bij kan zetten door een campagne te maken voor marketing doeleinden en daarbij je publiek enthousiast te maken. Campagnes die je zou kunnen proberen zijn: minicursussen, promotiekortingen en nieuwsbrieven. Onthoud dat het doel van het maken van een campagne is om een goede relatie te onderhouden met je dierbare publiek. Dus waar wacht je nog op? Laten we beginnen met het leuke gedeelte!

Blijf op de hoogte!

Ontvang eens per tijd de laatste tips en adviezen in overzichtelijke e-mails. Gratis in te schrijven en gemakkelijk af te melden!