Hoe maak ik een e-book? Geld verdienen met je eBook in 10 stappen!

E-Book is een afkorting van electronic book, een virtueel boek dus. In deze elektronische boeken staan lange teksten in boekvorm weergegeven. De boeken kunnen worden gelezen door het gebruik van een computer, een mobiel apparaat of een e-reader.

 

De structuur van een E-Book

Het ordenen van de content op je e-book zit niet vast aan regels. Wat wel zo is, is dat over het algemeen vaak een roman- of wordt leerboekindeling nagebootst. Die hebben een aantal aspecten waaraan voldaan moet worden.

E-books hebben ondersteunende afbeeldingen en sommige hebben systemen van hoofdstukken. Het verder segmenteren van teksten met subtitels, die een discussie opsplitsen in specifieke secties, doen het ook goed. Deze manier van schrijven is vergelijkbaar met het schrijven van blogposts. Bijvoorbeeld wanneer je schrijft over professionele sporten. Als de Premier League in het Verenigd Koninkrijk een van je hoofdstukken is, kan je het verschillende teamformaties als subhoofdstuk instellen.

Waar een E-Book over kan gaan

Het geven van veel informatie in een vorm die potentiele klanten bereid zijn te lezen, is een simpele manier waarop marketeers gebruik maken van e-books. Waterbesparing zou een onderwerp kunnen zijn voor een milieubedrijf om over te schrijven. Het hele e-book kan volledig gericht zijn op het gebruik van hun waterbesparende product, maar kan ook gericht zijn op het oplossen van problemen van klanten. Onderzoek is een belangrijk onderdeel voor het realiseren van e-books, ongeacht het onderwerp van je e-book. De inhoud van een e-book is gebaseerd op vertrouwen en bewijs, in tegenstelling tot korte termijn content zoals video’s en artikelen.

Formaten waarop je je E-Book kan opslaan

Afhankelijk van je eind-gebruiker, kan je e-book op verschillende formaten opgeslagen worden. Elk van de volgend genoemde formaten is mogelijk in gebruik. 

1. PDF

PDF is een van de meest waarschijnlijk gebruikte formaten en staat voor Portable Document Format. Deze kunnen het best worden gebruikt in e-books die door een computer worden geopend.

2. EPUB

Dit is de meest flexibele van alle e-bookformaten en staat voor Electronic Publication. Deze teksten kunnen worden aangepast aan verschillende (mobiele) apparaten. Bij een groter apparaat is meer tekst zichtbaar op een pagina, waar bij een kleiner apparaat minder tekst zichtbaar is. Het lezen van e-books op kleine apparaten, zoals mobiele apparaten, zijn goed aangepast aan dit bestandsformaat.

3. AZW

Dit bestandsformaat is ontworpen voor de Kindle e-reader, een e-reader van Amazon. Computers, tablets and smartphones kunnen dit bestandstype vaak ook openen.  

4. ODF

Dit bestandsformaat is in de eerste plaats voor Open Office. Dit is een reeks van Microsoft Office-programma’s voor het maken van open source content. ODF staat voor Open Document Format.

Hoe schrijf ik een E-Book?

1) Kies een onderwerp wat overeenkomt met de interesse van je publiek

Kies onderwerpen waarbij een potentiële klant gemakkelijk van het downloaden van je e-boek naar een gesprek met je verkoopteam gaat. Aangezien het uiteindelijke doel van het e-boek is om leads voor je verkoopteam te helpen genereren. Het is een gelegenheid om een onderwerp te onderzoeken waarvan je publiek weet dat ze er meer over zullen leren. Vaak is het een onderwerp wat nog niet uitgebreid behandeld is. Om wat meer ideeën te geven: Je kan gratis tools gebruiken voor het genereren van blogonderwerpen op websites om tot creatieve e-booktitels te komen.

2) Geef een overzicht van de hoofdstukken van elk e-boek.

Zet de toon voor de inhoud van je e-book en trek de lezer aan in je inleidingen van het boek. Een e-book is gewoon een reeks blogposts die aan elkaar zijn gestikt, zoals sommige makers van e-books zeggen. Elk hoofdstuk moet worden behandeld als een individuele blogpost. Tegelijkertijd moet ervoor worden gezorgd dat er een vloeiende overgang is van het ene hoofdstuk naar het andere. Het bedenken van een spoedcursus over het geselecteerde verkooprelevante onderwerp is de beste manier om je e-book te schetsen. Je e-book hoeft absoluut niet te lang te zijn. Schrijf in plaats daarvan alleen over de door u geselecteerde onderwerpen waarvan het nodig is om je publiek succesvol te onderwijzen.

3) Deel elk hoofdstuk op.

Deel je hoofdstuk op in kleinere segmenten. Op deze manier kan je elk punt goed uit te leggen in plaats van moeilijke taal te gebruiken. Het is de meest effectieve manier om je lezers te helpen met het nieuwe materiaal wat je aanbiedt. En hun op die manier effectief te onderwijzen. Er moet ook een consistente structuur zijn voor elke alinea. De overgang tussen verschillende hoofdstukken is ook uitgedacht. 

4) Ontwerp je E-Book.

Gebruik templates in Powerpoint en pas deze aan om je werk te personaliseren. Een e-book wat niet is gepersonaliseerd, is vaak saai en niet aantrekkelijk voor potentiële lezers.  

5) De keuze van kleuren

Personaliseer je werk echt door je e-book te laten matchen met je merkkleuren. Het is goed om rekening te houden met secundaire kleuren in het kleurenpalet van uw merk, omdat e-books meer kleursmaak bieden dan uw logo of website. Het gebruiken van kleurenschema’s heel mooi en professioneel ogend uitkomen in je e-book.

6) Het gebruik van afbeeldingen.

Het plaatsen van afbeeldingen in e-books is niet altijd even gemakkelijk om te doen. Bedenk dat afbeeldingen altijd ter ondersteuning van je tekst moet zijn. Laat ze belangrijke aspecten uit je tekst highlighten door het grafisch vorm te geven. Dit helpt de meeste mensen ook beter om je artikel te begrijpen, vooral voor de beeld denkers. Zo zorg je ervoor dat je inhoud beter wordt begrepen, dan alleen de leesbaarheid te verbeteren met het plaatsen van random afbeeldingen.

7) Gebruik highlights bij quotes en statistieken .

Het highlighten van je citaten of statistieken in je ontwerp is een andere manier om je e-book te verbeteren. Op deze manier kan je er zeker van zijn dat ze echt waarde toevoegen aan de inhoud. Houd al je inhoud binnen dezelfde marges, of je nu een visual toevoegt of een citaat benadrukt.

8) Plaats gerichte call-to-actions in je e-book.

Voor het genereren van leads, conversatie en promotie moet uw e-book worden geoptimaliseerd. Gebruik een CTA om lezers opnieuw te converteren en ze verder door je marketingtrechter in het e-book te leiden. CTA staat voor Call To Action. Dit is een link of een visueel object dat bezoekers verleidt om te klikken. Deze leidt naar bestemmingspagina’s die ze  verder met je bedrijf zullen betrekken.

9) Converteren naar PDF

Word-, PowerPoint- en soortgelijke templates zijn perfect voor het maken van je e-boek. Echter niet voor het afleveren van het boek. De inhoud in je e-boek kan gemakkelijk worden vervormd, beschadigd of zelfs gemakkelijk verloren gaan omdat het bewerkbaar is. Een PDF-bestand helpt om als het ware je e-boek te bevriezen. Dit, zodat het gemakkelijk op elk apparaat kan worden weergegeven en van jou naar je ontvangers kan worden overgedragen.

10) Maak een landingspagina voor je e-book. 

Je website zou een landingspagina moeten hebben waar je je e-book ter download aanbiedt. Een pagina die reclame maakt / beschrijft over je e-book. Deze stelt ook een formulier beschikbaar die bezoekers nodig hebben om contactgegevens in te vullen. Met als gevolg het toegang kunnen krijgen tot je e-book, dit wordt een bestemmingspagina genoemd. Je verkoopteam kan uiteindelijk je bezoekers opvolgen en zo worden ze makkelijker omgezet in zakelijke leads.

Laatste stap: Track je e-book success en promoot hem verder!

Het promoten van je e-book kan op verschillende manieren. Manieren zoals:

  • Je e-book op je website promoten
  • Je e-book promoten via je blog
  • Stuur geïnteresseerde partijen segmentpagina’s van je e-book
  • Co-marketingpartnerschap aangaan 
  • Betaalde advertenties om je e-boek te promoten bij het relevante publiek 
  • Links op sociale media zetten die het linken naar je e-book. 

Betrek marketinganalyses om het succes van je product te helpen meten en daarmee zal je e-boek goed worden opgebouwd.

Blijf op de hoogte!

Ontvang eens per tijd de laatste tips en adviezen in overzichtelijke e-mails. Gratis in te schrijven en gemakkelijk af te melden!