Google AdWords voor beginners: Nu Google Ads!

Sinds het begin van het internet, gebruiken veel organisaties en ondernemers deze bron om veel geld te verdienen. Online bedrijven en kanalen realiseren samen tegenwoordig een gigantische omzet via het internet. 

Vraag je je af hoe?

Nou! Een van de meest effectieve methode is door je content te adverteren op verschillende online platforms en betaald te krijgen van adverteerders. Dat is waar Google AdWords uitblinkt (in juli 2018 omgedoopt tot Google Ads).

Laten we dieper ingaan op Google Adwords, die tegenwoordig bekend staat als Google Ads. 

Wat is Google AdWords?

Google Adwords is het online adverteerders platform, en in handen  van eigenaar Google Inc. Dit platform volgt het beleid van Pay Per Click (betaling per klik). Dit betekent dat je alleen aan Google hoeft te betalen wanneer een bezoeker of gebruiker op je verstrekte advertenties klikt. Het stelt adverteerders in staat om hun productspecifieke advertenties weer te geven op de Google-zoekmachine.

Hoe werkt Google Adwords?

Het volledige systeem werkt volgens de meest gezochte Keywords, landen, apparaat en andere criteria. 

De advertenties worden geplaatst in overeenstemming met de richtlijnen van marketeers. Bovendien bieden adverteerders een tarief per klik, en Google overweegt de biedingen op basis van verschillende normen, waaronder een hogere betalingen, kwaliteitsscore, enz.

De kwaliteitsscore speelt een belangrijke rol, omdat deze de kwaliteit van advertentie-inhoud, bestemmingspagina’s en verstrekte trefwoorden classificaties aangeeft. Hoe hoger deze score is, hoe minder je hoeft uit te geven. Bovendien zorgt deze kwaliteitsscore samen met de bied score ervoor dat de advertentie rangschikking de positie bepaalt waar uw advertentie wordt weergegeven.

Er zijn drie beidings opties beschikbaar voor de bieder die wil adverteren. 

  1. CPC (Cost per Click)

Je betaalt op basis van het aantal clicks op je advertenties.

  1. CPM (Cost per engagement)

Je betaalt op basis van de acties die een gebruiker uitvoert op je verstrekte advertenties.

  1. CPE (Cost per Engagement)

Je betaalt voor elke 1000 vertoningen op je advertenties.

Google Adwords instellen (omgedoopt tot Google Ads)

Hieronder hebben we een gedetailleerde uitleg voor het opzetten van een Google AdWords-account en het plaatsen van de advertenties in 6 eenvoudige stappen.

Stap 1: Sign up

Ga naar de zoekmachine en zoek naar de Google Adwords website. Klik op sign up, en volg de simpele stappen om in te loggen op je Gmail account. 

Heb je geen Gmail account? Geen stress! Het kost je 5 minuten om er eentje aan te maken. 

Na het afronden van het sign-up proces, zal je landen op de “Your First Campaign” pagina. Dit is waar je advertentie creatie zal beginnen. 

Step 2: Bepaal je Budget. 

Eerst moet je je dagbudget instellen. Dit ingestelde bedrag is de limiet voor de maximale prijs die je aan je advertentie(s) wilt besteden. Je kan hier achter komen door het aantal bezoekers te onderzoeken die converteren naar potentiële klanten. Stel vervolgens je budget in, aangezien Google dit bedrag niet overschrijdt en stopt met het weergeven van de door jou verstrekte advertentie.

De wisselkoers is inbegrepen, dus bereken het bedrag door het bedrag dat je bereid bent te besteden per klant om te rekenen.

Step 3: Kies je doelgroep

In stap 3 moet je je publiek/doelgroep bepalen. Dit wordt belangrijk naarmate het product of de dienst die u aanbiedt een specifieke groep mensen moet aanspreken.

Neem verstandige beslissingen, want dit kan klanten drastisch doen escaleren. Er zijn drie opties beschikbaar, waaronder Locaties, Netwerken en Keywords.

De locatie is belangrijk, omdat een groot deel van de services relevant is voor de autochtone bevolking die je potentiële klanten omvat.

De optie Netwerken is belangrijk omdat je kunt kiezen uit de zoek- en weergave netwerken. Als je een beginner bent, raden we je aan om voor zoek netwerken te gaan. De zoek netwerken zijn een makkelijke optie, omdat ze je website of content direct bovenaan de Google-zoekpagina tonen. Terwijl de weergave-optie advertenties op websites tussen de content zal weergeven. Het kan minder aandacht van lezers krijgen als de display-advertentie bezoekers niet aanspreekt.

Step 4: Trefwoorden (Keywords)

Hier moet je de trefwoorden toevoegen die zijn gekoppeld aan de aangeboden services en de meest gezochte woordgroepen. Op deze manier worden je advertenties weergegeven aan bezoekers die zoeken in de inhoud die is gerelateerd aan datgene waarvoor je hebt geadverteerd.

Een belangrijk aspect is om weinig, maar zeer geschikte zoekwoorden toe te voegen in plaats van er te veel toe te voegen. Het stroomlijnt de bereikbaarheid van advertenties, omdat het Google-algoritme die weinige en specifieke zoekwoorden herkent. Vandaar, ze te koppelen aan uw verstrekte advertenties.

Het biedt verschillende instellingen om het zoeken op trefwoord aan te passen, zoals breed zoeken, zoeken op woordgroep, exact zoeken, zoeken op woordgroep en uitsluitingszoekwoorden.

Andere instellingen zijn opvallend vanwege hun naam, maar de functie voor uitsluitingszoekwoorden is handig als u niet wilt dat uw advertentie wordt weergegeven als er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht.

Step 5: Stel je bod in

je moet de verkeersstroom begrijpen volgens de bovenstaande instellingen en het bedrag selecteren wat je wilt uitgeven. AdWords biedt de functionaliteit om uw biedingsbedrag automatisch in te stellen op basis van het verstrekte budget om het maximale aantal clicks te krijgen.

Step 6: Schrijf en rond je Advertentie af

In deze laatste stap moet je effectieve, heldere en aansprekende content schrijven. Het moet beknopt, informatief en positief zijn. Andere cruciale aspecten zijn koptekst en eenvoudige taal om je advertentie begrijpelijk te maken voor je publiek.

Klik vervolgens op de knop “Opslaan”. Ten slotte vraagt Google naar je bedrijf en vervolgens naar betalingsopties. Je moet maandelijks betalen voor het door jouw gekozen budget.

Track je Google Ad voor kleine aanpassingen. 

Geloof ons, als je je advertenties niet bijhoudt en aanpast na een goede analyse, loop je mogelijk een aanzienlijk deel van potentiële klanten mis. 

Google biedt ook de Google Analytics-service. Dit helpt je de prestaties van je advertenties te analyseren. Het enige wat je hoeft te doen, is je Google Ads te koppelen aan het Google Analytics-account. Zo kan je de cruciale gegevens van de kosten en clicks op je Ads inzien. Je kan vervolgens analyseren of je advertentie zo effectief is als verwacht. Verder kan je deze, als dat gewenst is, wijzigen.

Conclusie

We hebben je, in het kort, een gedetailleerd overzicht gegeven van Google AdWords, het instellings proces en hoe je analyses effectief kunt bijhouden om je advertenties te verbeteren. Wees voorzichtig bij het instellen van je budget en bod, en kies het bedrag verstandig. Je kunt je bedrijfsbereik gemakkelijk uitbreiden door te adverteren via Google Ads, aangezien er miljoenen gebruikers op zoek zijn naar uiteenlopende onderwerpen.

Kies de juiste zoekwoorden en maak je advertentie aantrekkelijk om je bedrijf een boost te geven en goede resultaten te behalen.

Blijf op de hoogte!

Ontvang eens per tijd de laatste tips en adviezen in overzichtelijke e-mails. Gratis in te schrijven en gemakkelijk af te melden!